Eten is Lifestyle! Je bent wat je eet. En dat klopt ook voor een heel groot gedeelte. Eten en drinken zijn vaak onderdeel van een gesprek en zeker op social media als Pinterest, Instagram en Facebook zijn we druk in de weer met wat, waar en hoe we eten.
Elk jaar ontwikkelen zich weer nieuwe trends en verdwijnen er natuurlijk ook een aantal. De Firma Smaak geeft de komende maanden zijn eigen visie op welke 20 Food Trends zich in 2016 verder kunnen gaan ontwikkelen. De ene trend zal uitgroeien tot een hype en de andere trend verdwijnt geruisloos van tafel.
Trend 1: Voor de doe-het-zelver: maak je eigen worst.
De trend om steeds vaker je eigen voedsel te produceren zet door. Je eigen jam, sappen en brood maken we al langer vaker zelf maar voor een lekkere worst gaan we nog steeds naar de slager of supermarket. Maar weet je wel wat daar allemaal in zit? Wat de herkomst van het vlees is etcetera. Vaak niet en daarom gaan steeds meer mensen zelf aan de slag om hun eigen worst te maken. En daarbij kun je lekker experimenteren. Welke specerijen gebruik je? Wat is de samenstelling van het vlees? Vroeger was het heel normaal om thuis zelf vlees te malen (wolfen) en daarvan mooie worsten te maken (stoppen). Tegenwoordig doen we dat bijna niet meer. En toch zien we het langzaam weer terugkeren. Bij webwinkels zoals Vuur & Rook zijn de benodigdheden makkelijk te bestellen.
Ook restaurants en andere horecabedrijven richten zich steeds meer op huisgemaakte worst. Een mooie
manier om je te onderscheiden van collega bedrijven. Zeker wanneer je daarbij ook nog gebruikt maakt van vlees uit de regio.
Voor levensmiddelenfabrikanten biedt dit weer nieuwe kansen. Want als deze trend zich echt doorzet, dan wil je de benodigdheden voor het maken van je eigen worst toch gewoon in de supermarkt kunnen kopen! Bijvoorbeeld een mooie verpakking met verschillende worst-specerijen, darmen en eventueel wat rookhout. Dat vergroot de kans dat het grote publiek er ook mee aan de slag gaat
Geef een reactie