De Firma Smaak belicht de komende maanden 20 Food Trends die zich in 2016 gaan manifesteren. Deel 7: Renaissance van de markthallen.
De laatste jaren zien we een duidelijke herleving van de (food)markthallen. In met name de Zuid-Europese landen zijn ze nooit helemaal weggeweest maar geleidelijk zien we ze ook in Nederland en Duitsland weer terugkomen. Rotterdam opende in oktober 2014 zijn markthal en kort daarna volgde Amsterdam met haar Foodhallen.
Zoals aangegeven zijn de overdekte markthallen terug van weggeweest. De stad Berlijn bijvoorbeeld, kent een lange historie van overdekte markthallen. In 1867 werd daar de eerste overdekte markt geopend aan de Spree. Men vond de niet overdekte markten niet hygiënisch genoeg en daarom werden daar in korte tijd voor elke wijk overdekte hallen gebouwd. Er zijn in Berlijn in totaal 14 overdekte markten gebouwd! Handig genummerd van nummer 1 t/m 14. Daarvan zijn er slechts 4 over waarvan Markthalle Neun onder de foodies wellicht de bekendste is.
Daar wordt ook elke donderdag Street Food Thursday gehouden. Maar ook Markthalle X, de Armeniushalle in Berlijn Moabit groeit in populariteit. Onlangs was ik nog in Hannover en ook daar is een kleine maar leuke markthal te vinden waar het goed toeven is op zaterdagochtend. Versgebakken mooie Duitse desembroden, heerlijke cappuccino en een geweldige Vietnamese lunch.
Maar de oudste en misschien wel de mooiste overdekte foodmarkt vinden we in Lissabon: Mercado da Ribeira. Deze staat nog op mijn lijst om bezocht te worden.
Net als bij Foodtrucks bieden de foodhallen kleine ondernemers de kans om met vernieuwende producten te komen. Althans, dat zou het moeten zijn. Daarom ben ik meer fan van foodhallen die een wat rauwer karakter hebben. Niet zo gelikt als bijvoorbeeld de Markthal in Rotterdam waar, door hoge huurprijzen, de prijzen van de waar niet meer te vergelijken zijn met de traditionele weekmarkt. Markthalle Neun in Berlijn heeft daarentegen een wisselender aanbod en is daardoor een stuk verrassender om te bezoeken.
Voorlopig zullen de foodhallen zich blijven ontwikkelen. Hopelijk verlaat men daarbij niet teveel het karakter van de traditionele weekmarkt. Tip: Wissel regelmatig het aanbod en blijf verrassen en vernieuwen. Want anders ben je snel uitgekeken en nemen grote ketens de plaats in van kleine innovatieve ondernemers in de foodhal. En daar zit je als foodie niet op te wachten.
Geef een reactie